Lainaa.com

Yleinen

Asiantuntija-arvioinnin viitekehys oman konseptini suunnittelussa

05.03.2015, mruu

Tehtävä 3. Pohdi viikon teemoja suunnittelupäiväkirjassasi seuraavien kysymysten avulla

Koetko, että asiantuntija-arvioinnin viitekehys (osien I-III arviointikriteerit) on avuksi konseptisi suunnittelussa? Perustele vastauksesi.

 

Ajattelen, että asiantuntija-arvioinnin viitekehys on avuksi oman konseptini suunnittelussa. Suunnitteluani auttaa kokonaisuuden hahmottaminen. Suunnitteluni liittyy toisen asteen koulujärjestelmän opetuksen ja oppimisen lähtökohtiin. Tällöin on erittäin tärkeää huomioida erilaisten oppijoiden pedagogiikan, teknisyyden ja käytön lähtökohdat. Esimerkiksi oppilaat voivat

  • lukea oppimateriaalin,
  • oppilas voi katsoa tehtäväesimerkit ja mallit,
  • katsoa videot,
  • edetä opiskelussa sisällön tai tekstin selkeiden kuvaavien linkkien avulla,
  • edetä tehtävissä osin pakotetulla tavalla,
  • pyytää neuvoja opettajalta tai kurssikavereilta,
  • siirtyä osiosta toiseen (back),
  • käyttää räätälöityjä sivuja kännykällä,
  • oppia netin ”turvallisen” käytön,
  • saada tehtävistään palautetta ja
  • lukea yleisiä ohjeita ohjelmasta.

Osin pakotetulla etenemisellä tarkoitan, että oppilas ei harhaile ja lopeta tehtävän tekemistä vaikeasti etenevään rakenteeseen. Kuitenkin nopea oppija voi sivuuttaa haluamansa asiat. Myös pelillisillä elementeillä on oma merkitys toisen asteen opiskelijoille.

 

Kuinka aiot ottaa kulttuuriset tai paikalliset tekijät huomioon konseptia kehittäessäsi?

 

Sisällön kielen on oltava selkeätä ja linkkien asiaa kuvaavia sekä asiaa selkeyttäviä esimerkkejä. Toisen asteen oppijoissa on myös erilaisia oppijoita ja maahanmuuttajia, jotka tarvitsevat omat oppimistapojen etenemisen sisällöt.

 

Löysitkö asiantuntija-arvioita tehdessäsi uusia ominaisuuksia, jotka haluat ehdottomasti mukaan omaan konseptiisi?

 

Mukaan ottaisin selkeän ison asiaa kuvaavan aloituspainikkeen. Valkoinen tausta jäi hyvin mieleeni.

 

Millaisia ominaisuuksia et missään nimessä halua mukaan?

 

Konseptissani en käytä ominaisuuksia, jotka eivät ole käyttäjän hallittavissa, kuten vilkkuvat elementit. Mukavaa ei ole toimimattomat linkit ja sivustot eivät ole päivitetty ajan tasalle.

 

Miltä Deep review metodi sinusta vaikutti? Miksi? Mikä arvioinnin tekemisessä oli helppoa, mikä vaikeaa?

 

Hyvältä Quick review näytti laajuutensa osalta. Arvioinnin tekemisessä oli helppoa asioiden aikaisempi pohtiminen, eikä vaikeuksia ollut.

 

Kuinka arviointimenetelmää tulisi mielestäsi kehittää, jotta sen tuottama tieto palvelisi sinua oppimisratkaisun suunnittelijana parhaiten? Miten asiantuntija-arviointimenetelmä voisi mielestäsi parhaiten palvella opettajaa?

 

Arviointimenetelmää voisi kehittää tallennuksen osalta. Jos on arvioinut osion, niin se automaattisesti tallentuu. Tallennusta voi muokata tarvittaessa. Alussa voisi lukea, että kirjoita avoimeen kohtaan mahdolliset mietteesi. Täyttäminen voi keskeytyä, jos ei keksi mitään avoimeen kohtaan.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *